Toves Sida - Med lite av varje...

01 januari 2009

Groda 3

Lika bra att börja året med ännu en groda...

För att kunna gifta sig i katolska kyrkan måste man först gå en ”kurs”. Två helger varade vår kurs. Eftersom min spanska då var i stort sett obefintlig så lyckades jag så klart göra några språkliga tavlor! Den första var då vi inte riktigt hittade till den lokal vi skulle hålla till i så vi stannade till med bilen och jag frågade en förbigående: Vet Ni vägen till dårskapen! (el cura = prästen; locura = dårskap/galenskap). Vid ett senare tillfälle så skulle vi gruppvis diskutera vad religion (läs katolicism) innebar för var och en av oss och hur det skulle kunna hjälpa oss när vi nu skulle bli ”ett” i Guds ögon. Då lyckades jag ju kläcka ur mig att och jag var minsann inte katolik och då uppstod ”den största möjliga pinsamma tystnad” och så fick jag ju snabbt tillägga att jag är protestant (vilket egentligen inte heller är sant då jag jag gått ur Svenska Kyrkan) Vi avslutade kursen med en gudstjänst där några av kursdeltagarna skulle läsa högt jag var en av de ”utvalda”. Jag skulle läsa en av bönerna och ”församlingen” skall upprepa den sista meningen i varje vers av det jag läste upp. Meningen lyder Rogamos al Señor, vilket betyder vi ber till Gud. Problemet med spanskan är att bokstaven G kan uttalas både som svenska ”G” och som något som liknar sch-ljud från halsen och då betyder detta ord vi kräks/spyr på Gud... Kan ni gissa vad jag sa???? Ni kan ju tänka er t y s t n a d e n som uppstod! Min blivande man höll på att döda mig med blicken...
Jag blev tack och lov förlåten.... och lyckligt gift sedan 15 år....

1 kommentar:

Lämna gärna en rad så gör Du mig så glad!!:D
Du kan också maila mig på tovessida@hotmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...