Toves Sida - Med lite av varje...

02 december 2009

Dagens merit!

Idag tillbringade jag mer än 3 timmar i kö för att få få ett simpelt papper! Rättare sagt en kopia med en stämpel på. En födelseattest till dottern så jag kan fixa spanskt pass till henne. Hennes svenska har gått ut och det är ett helt äventyr att, med resor hit och dit (för att inte tala om alla € det kostar...), förnya det.
Att livet är lite upp och ner här vet jag ju! Men samtidigt så går utvecklingen framåt även här - om än med myrsteg... Och på sista tiden har jag förvånats över att mycket har gått både fortare och lättare.
Men så biter man i gräset!
Detta papper som jag köat för idag kan man beställa via "statens hemsida" och det gjorde jag den 2 oktober och bad att få det via mail och post. Wow! tänkte jag och ringde morskt till polisen för att beställa tid för ID-kort och pass. Och hade tur igen för någon hade avbokat och jag fick en tid den 27 oktober. Nästan för bra för att vara sant, tänkte jag - och jag visste ju inte hur rätt jag hade... Dagarna gick men varken mail eller brev kom. Jag ringde på telefon men ingen svarade. Jag kollade upp att jag verkligen hade rätt nummer och det hade jag. Två dagar innan tiden hos polisen insåg jag att detta inte skulle gå vägen. Ringde och bytte passtiden. Jo, den 10 december var jag välkommen. Men jag åker ju den 12, sa jag. Ingen fara, passet får du samma dag. ID-kortet tar dock 45 dagar. Jag är ju som jag är ;) och har ju dragit mig för att gå till Civilregistret, men idag fick jag då ändan ur och jag passade på att fråga hur det egentligen fungerade med att beställa på nätet.
-Jo, sa damen, men vart skickade du förfrågan?
-Ja, svarade jag, jag följde intstruktionerna på hemsidan och fick ett kvitto med nummer och allt (jag hade det med mig och visade damen det).
-Jamen....*stön* skickade du det till rätt register *är du blond å svensk eller*. Jag log och svarade:
-Det kommer ju upp en fråga där man skall välja den kommun man tillhör. Titta här, sa jag.
-Åhh *rodnande*, du förstår att killen som har hand om det är långtidssjukskriven....
- Men det fungerar alltså normalt, i praktiken? frågade jag.
- Jo, det gör det. Fast han gör det bara på fredagar.

STÖN!!!

4 kommentarer:

  1. Du behöver du bo i Madrid när du fixar pass och sånt till barnen så hojta!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag lovar jag hojta! Fast jag tror att jag struntar i svenska pass till barnen. Alldeles för bökigt och mitt pass går ut 2014. Men vi kan ju åka till Madrid ändå! Nu när vi har personlig guide! :D

    SvaraRadera
  3. Absolut! Ni är hjärtligt välkomna! Bara ingen är katt-allergiker (som jag). Ja, ni är välkomna oavsett iofs...

    SvaraRadera
  4. Det är typ det där som är det enda trevliga med att bo i Sverige i mitten av november; nästan allt går att göra över nätet och sånt där "pappers tjafs" funkar för det mesta. För det mesta...

    SvaraRadera

Lämna gärna en rad så gör Du mig så glad!!:D
Du kan också maila mig på tovessida@hotmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...