Toves Sida - Med lite av varje...

23 augusti 2009

La Palma
Pga av värmebölja med närmare 40 grader så blev det inte så mycket fotat! Tyvärr då det finns så otroligt mycket vackert att fota! Natur, vackra hus, bananer, höga berg och djupa raviner. Som vanligt bodde vi hos våra vänner i El Paso. Det blev mest att sitta i skuggan av Nispereron för att senare på eftermiddagen åka ner till playan vid Tazacorte. Vi var och tittade på en fin finca som hyr ut bungalows och lägenheter, 6 st totalt. Våra vänner jobbar där som husfru resp trädgårdsmästare. Vi åkte även och såg den ödeläggelse som branden för några veckor sedan ställde till med på den södra delen av ön. Troligtvis en smällare som sköts under en byfest satte igång en brand som förstörde både stora skogsområden och flera hus. Totalt 4000 personer evakuerades. 30 hus brann upp. Totalt brann 1500 hektar, det mesta pinjeskog. Den känslan man får när man åker genom ett branddrabbat område går inte att beskriva! Samtidigt så blir jag så j-a arg på att det fortfarande här inte finns någon egentligen lag mot smällare och raketer som det finns hemma i hederliga Svedala! Här smäller dom smällare så fort det gjorts ett mål i fotbollen! Varje liten byfest (och det är många vill jag lova). Inte nog med brandrisken. Även smällare och fyrverkerier bidrar ju till växthuseffekten! Nog om tråkigheter. Precis som alltid så blir jag bosjuk när jag besöker ön. Vart du än vänder blicken så ser du ett charmigt litet övergivet kanariskt hus som bara ropar: Köp mig och fixa till mig lite så gör jag dig världens lyckligaste person! Å då är ändå ön full av otroligt vackra välskötta kanariska hus! Många är ägda av tyskar. Det finns otroligt många tyskar boende där. Om inte så märker man det när man skall handla mat. Det finns ett utbud som inte alls finns här på Teneriffa. Om du inte går på speciella ställen förstås.
Även denna resa tog slut. Och batteriet i bilen tog också slut! Så det blev lite pirrigt innan vi fick igång bilen igen för att åka till färjan, som även detta år var försenat med 2 timmar. Å det blåste småspik på sjön vill jag lova! Rena rama berg och dalbanan! Tack vare åksjukepillren så klarade vi oss. Vid 4 på morgonen kom vi hem och det visade sig att strömmen gått (säkert flera dagar tidigare) vilket resulterade i att kylen luktade BLÄÄÄ!

Papaya
Härliga blå druvklasar
Köp mig!!
Brandhärjat landskap
På byfesterna pyntas balkongerna så här
Blått hus i Tazacorte

Gröna höga berg & djupa dalar - taget ifrån bilen

Ett hörn av våra vänners hus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en rad så gör Du mig så glad!!:D
Du kan också maila mig på tovessida@hotmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...