Toves Sida - Med lite av varje...

23 augusti 2009

Fuerteventura

En ö så annorlunda! Det finns knappt någon växtlighet. Bara en massa getter som i och för sig ger otroligt god ost och gott kött! När vi landat på flygplatsen så tog vi lokalbussen som tog dryga timmen för att komma till vårt mål Costa Calma (Lugna kusten betyder det! Ha! Det blåste som bara den där!). Vi tyckte att det kunde vara lite intressant att se lite ”byliv” under bussturen. Byliv och byliv... det låg ett hus utslängt lite här och där förutom de typiska turistorterna vi åkte förbi. Fick nästan lite lappsjuka under resan. Plötsligt så såg jag på håll ett vitt omgärdat ”hus” med en massa bilar utanför och tänkte att där måste det ialla fall ligga en bra restaurang! Vägen svängde och jag fick en bättre sikt över stället och upptäckte att det var kyrkogården och att det var en begravning på gång!! Efter det så kom det bara kala berg och absolut ingenting mer än lite getter här och där. Det kändes som att köra på ”highway to nowhere” ungefär. Jag blev lite orolig då bekanta som besökt ön berättat att det finns egentligen inte så mycket att göra mer än sol och playa. Sure, tänkte jag, men när jag satt där på bussen och såg att jag befann mig mer eller mindre i ett månlandskap så såg jag The Shining framför mig med min man i huvudrollen.... Help! Men så kom bussen fram till vårt ställe. Precis som vilken turistort som helst och med både blommor och blader planterade. Halvfärdiga hotell som stod bland övergivna lyftkranar, precis som här. Då kändes det helt plötsligt lite lättare. Och när vi senare på eftermiddagen gick dom 600 m vi hade till playan så hade jag helt glömt bort mina tankar under bussfärden. Vi hyrde (dyr) bil i 2 dagar och tog oss runt på ön och såg både fina platser och åt gott.


Vy från vår bungalow

Vår lilla playa
Ekorrar hoppade runt hej vilt där

Lagun

Ett flera kilometer långt sandrev

Inte ett träd så långt ögat når

Dörrar i Betancuria

Osttillverkning

Familjen Cabra poserar

"Sommarstugor" i Punta de Jandía
Sanddyner

Tvivlar någon på att det blåste?
Baren i Cofete

där vi åt - ja, gissa vad??

2 kommentarer:

Lämna gärna en rad så gör Du mig så glad!!:D
Du kan också maila mig på tovessida@hotmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...