Toves Sida - Med lite av varje...

31 december 2008

Nyår på Teneriffa



Hur firar vi då nyåret här? Vi firar 1 timma före Sverige. Jo, tillsammans med familj och vänner, precis som i Sverige. Man äter en god middag med ännu godare drycker... Vid 12-slaget så är vindruvan det viktigste inslaget. Man skall äta en vindruva för varje slag, dvs 12 st de sista 12 sekunderna före 12-slaget. Det är en väldigt krånglig sed som har med hur klockan (klockan vid Puerta del Sol i Madrid) slår och på TVn (varje TV-kanal gör sin sändning) gör dom ofta misstag och den spanska befolkningen äter antingen upp druvorna före eller efter slaget, vilket ger STORA rubriker i tidningen den 2 januari (det ges inte ut några tidningar den 1:a).

Hur som helst så tänker jag alltid på Björn Skifs. Han berättade en gång om att han och vänner brukade leka vem som liknade Björn Ulveus mest. Tävlingen gick ut på att trycka in så många vindruvor som möjligt i munnen. Jag får alltid hicka också. Prova själva att stoppa in 12 vindruvor på 12 sekunder så får ni se!! Det kanske inte är så konstigt att folk sedan häller i sig Cava (spansk champagne) eller Cidra (mousserande vin med eller utan alkohol)!
På senare år så har man också anammat den italienska seden att ha röda underkläder på sig vid nyår. Det skall ge tur! En annan sed är att när man skålar har något av guld i glaset, typ vigselring. Även detta skall bringa tur. Detta innebär att många förlorar sina ringar eller vad det nu är de stoppat i glaset!

Hur som helst efter middag och vindruvor så drar man ut! Oftast till kyrktorget där ordnas dans till orkester och fullt med små ”bar- och matkiosker” runt i kring och där är det liv i luckan så länge som folk orkar.

Eller så går man på privata storfester där dryck och cotillón ingår. Glömde ju nästan bort - Cotillón är en påse som man bara måste ha på nyår! I den påsen ingår en mask, hatt, hawaiihalsband, ballonger, confetti, serpentiner, knäppa (en sak som låter ”knäpp” när man trycker på den) och en papptrumpet. Viktiga verktyg alltså!


I år blir det ingen mysig familjekväll (heller)! Själv skall jag alltså jobba till 21.00. Gubben jobbar han med långt in på det nya året. Vi brukar ringa och önska varandra gott nytt år. Romantiskt va! Ungarna skickas till kusiner med familjer (fördelen med stor familj).
Så summa summarum så firar jag å jycken in det nya året! Har inte hjärta att lämna honom själv en sådan kväll med alla smällare och raketer. Han mår så dålig varje nyår! Stackaren! Skålar väl lite med grannarna å sen i säng. Jobbar även den 1 januari också! Men på fredag är jag ledig å då jäklar.... skall jag städa och tvätta som vanligt.... nytt år men samma saker!

Ungefär precis som i Sverige - bäst att fira hemma. Går du ut så får du betala det dubbla och dessutom får du sämre service.

1 kommentar:

  1. Det var kul att läsa om hur man gör på Teneriffa. Låter som att det är ganska så kul. Men detta med hundar (djur överhuvudtaget) och smällare och fyrverkerier är ett gissel, säkert världen över.
    Detta året behöver jag inte bry mig om detta, det känns både sorgligt och bra. Jag ska tänka på dig o vovven ikväll klockan 23.00 då. Så önskar jag dig och de dina ett Gott Nytt År! Kramar!

    SvaraRadera

Lämna gärna en rad så gör Du mig så glad!!:D
Du kan också maila mig på tovessida@hotmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...